taisizco taisizco .

taisizco

دماي تانك ازت

 

همانطور كه مي دانيد ، تمامي مواد موجود در سطح زمين ، در يكي از حالات (فاز) جامد ، مايع و گاز وجود دارند . برخي از اين مواد ، مانند آب ، اين ويژگي را دارند كه در دماهاي دست يافتني و معقول تغيير فاز دهند و با حفظ ماهيت شيميايي ، تغييراتي فيزيكي در خود اعمال كنند . برخي از مواد نيز براي اين تغيير فاز نيازمند انرژي زيادي در قالب كاهش يا افزايش دما هستند كه فقط از نظر تئوري شدني مي باشد و در عمل غير ممكن است . براي ماده اي مانند آب ، در فشار ۱ اتمسفر (فشار هوا در كنار آب هاي آزاد) نقطه جوش ( دمايي كه در آن مايع به گاز تبديل مي شود ) ۱۰۰ درجه سانتي گراد و نقطه انجماد آن ( دمايي كه در آن مايع به جامد تبديل مي گردد ) نيز ۰ درجه سانتي گراد مي باشد .

با توجه به توضيحات فوق به بررسي عنصر نيتروژن و محل نگهداري فاز مايع آن (تانك ازت) مي پردازيم . اين عنصر تا دماي ۱۹۵- سانتي گراد به صورت گاز يافت مي شود . با كاهش دماي آن و رسيدن به ۱۹۶- ، اين عنصر تغيير فاز داده و به مايع تبديل مي گردد (نقطه انجماد ) كه ۲ عامل فشار و حجم نيز در وقوع اين اتفاق دخيلند . نيتروژن در اين حالت بسيار ناپايدار بوده و در صورتي كه در تانك ازت نگهداري نشود ، مجددا به حالت گازي خود برميگردد. در ادامه اين روند با كاهش بيشتر دما  و رسيدن به دماي ۲۱۵- الي ۲۲۲-  (نقطه انجماد با توجه به شرايط متغير است ) ازت مايع به جامد تبديل مي شود .

نقطه صفر فارنهايت ، سردترين دماييست كه انسان تا كنون شناسايي كرده است ، اين نقطه معادل ۲۷۳- سانتي گراد مي باشد . يعني حدود ۷۰ درجه سردتر از فاز مايع ازت . با مقايسه همين داده هاي ساده ولي مستند ، مي توان دريافت كه اين مايع تا چه مقدار سرد بوده و براي نگهداري آن به چه ظرف قدرتمندي (تانك ازت) نيازمنديم . از اين روست كه تانك ازت را دو يا چند لايه مي سازند و بين لايه ها محفظهاي از خلا به وجود مي آورند تا حرارت وارد ظرف نشود . اين ميزان حساسيت سبب شده است تا نكات سخت گيرانه ايمني در خصوص ساخت و نگهداري تانك ازت گوشزد شود و تا از آسيب ديدگي آن (تانك ازت) و محتوياتش (ازت مايع) جلوگيري شود .

ميكروسكوپ

ميكروسكوپ بيولوژي

خريد ميكروسكوپ بيولوژي


برچسب: ميكروسكوپ، تانك ازت، ميكروسكوپ بيولوژي، خريد ميكروسكوپ بيولوژي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۴۸:۵۹ توسط:taisizco موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :