taisizco taisizco .

taisizco

ميكروسكوپ نوري

نور ، اساس و لازمه انسان ( و هر موجود بينا ) براي ديدن است ؛ بدين صورت كه نور به اجسام و محيط اطراف ما تابيده و بازتاب اين نور به چشم ما مي رسد و مغز با تجزيه و تحليل تصاوير ، آن ها را مي بيند . بر همين مبناست كه ما فاقد ديد خوب در تاريكي هستيم . براساس اين اصل ساده و پيش پا افتاده ، خيلي از پديده هاي اپتيكال ( وابسته به نور ) اطراف ما اختراع شده اند كه در اين مقاله به ميكروسكوپ نوري به عنوان يكي از آن ها مي پردازيم .

 

مي توان گفت اولين ميكروسكوپ كاربردي توسط پدر علم ميكروب شناسي ، «آنتوني فان ليوون هوك» ساخته شد ؛ وي با اعمال تغييراتي روي ميكروسكوپ هاي تك عدسي – چيزي كه امروزه آن را به نام ذره بين مي شناسيم – توانست به اين مهم دست پيدا كند . طرز كار ميكروسكوپ نوري از ديرباز تا به امروز تغيير زيادي را به خود نديده است ، اما با پيشرفت روزافزون علم ، ساختار سخت افزاري و لوازم جانبي آن تكامل يافته اند .

 

هر ميكروسكوپ نوري از اجزايي نظير پايه ( سنگين ترين بخش هر ميكروسكوپ نوري كه توانايي نگهداري چشمه نور و حركت دهنده لوله ميكروسكوپ را روي خود دارد) ، لوله (محل قرارگيري عدسي هاي چشمي و شيئي كه در دو دسته تك چشمي و دو چشمي توليد مي شوند ) ، عدسي هاي شيئي ( كه معمولا به صورت تركيبي از عدسي هاي خشك و ايمرسيون روغني بكار رفته و تاثير زيادي از نور محيط مي پذيرند و وظيه بزرگنمايي تصوير شئ را بر عهده دارند ) ، عدسي هاي چشمي ( كه وظيفه بزرگ سازي تصوير معكوس محصول عدسي شيئي ، تشكيل تصوير مجازي از تصوير حاصله بوسيله عدسي شيئي و سنجش اجزاي واقع در تصوير را بر عهده دارد ) ، سيستم نوري ( بنا به شرايط مي تواند لامپي هالوژني ، تنگستني و زنوني و يا جيوه اي باشد ) و كندانسور (متمركز ساز نور بر روي نمونه كه بنا به طرز استفاده و كاربرد در انواع آبه ، عدسي متحرك ، آكرومات و آكرومات – آپلانت وجود دارند ) تشكيل شده اند .

 

كنتراست يا تضاد در طول موج رنگ هاي مختلف يكي از اصول اساسي كار ميكروسكوپ نوري مي باشد ، بدين ترتيب كه مثلا اگر يك قطره خون را در زير ميكروسكوپ نوري مشاهده كنيم ، تمامي طول موجهاي موجود در نور سفيد بجز نور قرمز در آن جذب شده و تصوير قطره به همراه قرمزي آن باز تابانده مي شود ؛ بنابراين يك جسم با ناحيه قرمز را در يك زمينه سفيد بخاطر آنكه داراي كنتراست رنگي مي‌باشد مي‌توان ديد.

 

عدسي شيئي (عدسي همگرا با فاصله كانوني كوچك) در ميكروسكوپ نوري ، تصويري حقيقي ، وارونه و بزرگتر از شئ مورد مشاهده را تشكيل مي‌دهد . براي حصول اين نتيجه ، شئ بايد بين شعاع كانوني و دو برابر آن قرار گيرد . همانند ذره عدسي چشمي تصوير اول را بزرگتر مي‌كند و به دليل اينكه توان عدسي شيئي بزرگتر است ، تصوير حاصل از عدسي شيئي بايد در فاصله كانوني عدسي چشمي باشد .

 

ميكروسكوپ بيولوژي

تانك ازت

 

ميكروسكوپ


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۹:۳۵ توسط:taisizco موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :